Sunday 18 September 2016

                                                 PENGENALAN HOMEOPATHY

>diasaskan oleh DR.Christian Friedrick samuel Hahnemann Peranakan Jerman yang tidak puas hati dengan rawatan yg diberi kepada pesakit.
>sistem pengawalan ini dinamakan  "VITAL FORCE" 
>apabila seseorang diserang penyakit dari luar badan  " Vital Force "atau daya penahanan akan memberi isyarat seperti sakit,demam , muntah  ,batuk dan sebagainya.
>demam adalah tanda-tanda kuman atau virus sedang menganggu dalam badan .
>hingus atau cecair yg berlendir (Mucus) dikeluarkan dari sistem pernafasan untuk memerangkap benda-benda luar yg memberi gangguan di sekitar saluran pernafasan.
>Batuk pula adalah untuk menghalau keluar hingus /lendir / " mucus " dari saluran pernafasan supaya tidak menghalang pernafasan.Begitu bijak nya Allah dalam mencipta manusia sebagai sebaik-baik kejadian .
>pengubatan homeopathy membantu menguatkan.
>Vital Force yang lemah dengan remedi yang bersesuaian supaya ia boleh melawan penyakit ,dan bukan remedi yang mencederakan Vital Force yang boleh menyebabkan penyakit bertapak dengan mendalam.
>sistem homeopathy memberi rawatan mengikut simtom ,bukan kepada penyakit .
>Dr.S.Hahnemann mula membuat kajian atas homeopathy pd tahun 1790 & dapat mghasilkan penemuannya yg berasaskan "Similia Similibus Curentur" / Like Cures Like" atau dalam bahasa melayunya "Serupa Serasi Penyembuhan"

                                   TUJUAN DAN MATLAMAT SAINS PERUBATAN :

>mencari cara supaya pesakit mendapat kelegaan dan penyembuhan dari sakit yg dialami.
>sains homeopathy mempercayai badan manusia mmpunyai satu sistem yg tersendiri untuk berada didalam keadaan sihat dan harmoni.
>homeopathy memberi rawatan mengikut simtom ,bukan kpd pesakit .
>sasaran homeopathy-membri kekuatan kpd sistem badan untuk melawan penyakit.
>bukan menyelidik dan mengenal jenis kuman dan memilih ubatan yg kuat untuk membunuh atau menghapuskan kuman itu.
>Prinsip homeopathy memberi rawatan kpd " Vital Force " supaya dapat melawan musuh yang menganggu kesihatan seseorang itu.
>hari ini homeopathy telah pun dipraktik dibanyak negara dalam dunia dan diterime baik sbg satu cara pengubatan yg selamat dan berkesan .
>Remedi homeopathy tidak memberi kesan sampingan ia nya selamat .
>tidak mengandungi beracun dan dadah , boleh diberi dengan selamat sbg rawatan kanak-kanak walaupun seorang bayi yg baru lahir.
>PENGUBATAN HOMEOPATHY mengguna remedi-remedi yg mudah diberi ,tidak toksik ,tidak ketagih ,tidak mndatangkan kesan sampingan .
>Remedi homeopathy sebahagian besar berasal dari tumbuhan dan disediakan secara proses penghalusan ( potentise ) di makmal-makmal yg berlesen untuk menjamin kualitinya.
> secara kebetulan keluarga diraja Britain ,Holland ,Belgium dan Norway memiliki doktor homeopath
y peribadi.
>Keluarga Rockfellaers ,keluarga Pitcains dan beberapa orang Popes 
(ketua gereje )juga telah memilih Perubatan Homeopathy.

No comments:

Post a Comment